California

USA September 2009

Dette er vår Amerika-blog...

Som våre forfedre en gang gjorde, gjør vi... Vi reiser til Amerika og tar dere alle sammen med i tankene og deler gjerne våre opplevelser med dere her på denne siden. Mange bilder vil dukke opp sammen med enda flere artige kommentarer. Så velkommen skal dere være til å følge oss på denne reisen...

Prøv å nyte den som vi vil gjøre...

Klem fra oss to

Siste dag og kveld i San Jose

de siste få dagerPosted by Gøril R. Idsal Tue, September 29, 2009 06:54:00

Så er denne dagen også kommet...

I skrivende stund sitter vi på rommet og har pakket kofferten for første gang. Ja, det er sant, for vi har kjøpt oss koffert her og fått tømt en bag og en sekk, som er i en annen bag. Dette blir vår siste natt på det amerikanske kontinentet... Litt rart også... Ukene har fløyet av sted og vi har koset oss masse. Fått en hel del nye venner, som vi vil savne. Nesten litt vedmodig å reise etter en sånn tur som vi har hatt... smileyMen en må jo det! Hjem og jobb kaller... Og familien med. Man savner jo dem også når en er ute å reiser så lenge.

Men hva har ikke disse ukene gitt en???? Det kan aldri måles i penger eller annet.... Disse ukene betyr mye... Mang en erfaring rikere og mange nye opplevelser blir med i kofferten hjem... For ikke snakke om bilder en kan mimre med...

Denne siste dagen her, har vi kjørt litt rundt.

Innom ett beskjedent "lite" kjøpesenter i flere etasjer og xxx antall kvadratmeter.. Under er bare en lite brøkdel av det en så...

Så en liten del av kafeteria som var i midten.. Størrelsen der var sikkert 300 kvm.. Minst..

Denne blomsterpotta hadde vært noe å hatt på verandaen! Men.... Umulig å få med seg! For en størrelse, ,men fin var den...

Funnet REGIS og mer hårprodukter. Dro til en BMW-butikk, men den var jammen meg stengt i dag.... smileyGrrrrrr..... Noe så kjedelig! Hadde jo vært litt spennende å se hva de hadde der.... Men lite å gjøre med det... Tilbake til hotellet, skulle vi ta oss en tur i bassenget... Gjett hva? Sola stakk da vi kom ut... smileyBle overskyet og jammen meg kaldt også... Så det endte med at vi måtte gå inn... Kaldt og kaldt! Sikkert 22-23 gr. men det blåste så surt... Da var det jo ikke noe kos å ligge ved bassenget...

I fem-tiden gikk vi til middag... Er en restaurant her ved hotellet hvor vi har vært i dag, for 4 gang på denne turen. De har alldeles nydelig mat. Så der ble dagens middag fordøyd... Ble en koseslig kveld. Nu er det ikke lenge for vi skal finne senga, for i morgen er det tidlig opp.. En dusj og frokost må en ha før en reiser. Og så skal bilen leveres på flyplassen i San Francisco... Flyet går jo ikke før kl.15.00... (midnatt i Norge) Blir god tid til shopping på flyplassen dasmiley En trenger i allefall ikke stresse... Så her tar vi sats til atter en laaaaaaaaaaang dag på flyplasser og i fly!!!!

Skal lage en samlet "serie"med bilder og kanskje litt tekst igjen, når vi er kommet hjem. Det er litt lettere på den stasjonære pc'n enn på denne lille snertne som jeg hele tiden bommer på tastene med... Så gled eller grue dere!!!! Bloggen er slett ikke ferdig!

Tusen takk alle sammen for at dere har fulgt oss på ferden... Alltid koselig å få dele noe med andre...

Glad i dere!!!!

Klem fra oss to

San Jose, igjen...

de siste få dagerPosted by Gøril R. Idsal Mon, September 28, 2009 16:09:43

Da er vi tilbake i San Jose på samme hotell som vi var da vi kom til USA. Her blir vi de to siste nettene av turen. Og nu, er det bare 1 natt igjen.

Uker og dager har gått fort...Er jo snart hjemme til hverdagen igjen...

Vel, her i San Jose, fortsetter det flotte været vi har hatt hele tiden. Så i går da vi kom hit, fikk bassenget et besøk av meg, etter vi hadde spist lunch. Ja, vi var her tidlig i går. rundt kl.13.00... Kjørte litt i San Jose, bare for å se byen litt før vi fant hotellet.

Ikke tatt så mye bilder i det siste. De nedenfoor er fra Gilroy..

Vi ble jo værende i Gilroy i hele 3 dager. Der hadde vi ett digert kjøpesenter rett ved siden av. Om dagen slappet vi bare av og når ettermiddagen kom tok vi oss turen til kjøpesenteret. Var god middag å få der. Og det var de første butikken vi kunne GÅ til! Ellers har jo alt ligget langt unna... Men selv om det lå nært (5-6 min.gange), måtte vi ta bilen som var glovarm hver gang vi kom å satte oss i den... Sikkert nærmere 80-90 gr i den flere ganger. Man fikk knapt puste der!!! Det var rett og slett ubehagelig!!! Men så fort jeg kunne få gå litt, var det ut å få luft og strekke på beina. Det kan ha trengtes, når det eneste en har gjort i 3 uker er nettopp; å sitte på sykkel og i bil, spist god mat, sittet ute rundt et bord og ligget rett ut... Beina og resten av kroppen er jo stivnet helt til!!!! Så her både gleder og gruer en seg til å komme hjem til trening igjen!smiley

Fra Gilroy fikk vi med oss litt fra kjøpesenteret! Noen plagg og en koffert litt større enn normalen på oss to. For å si det sånn, den er for stor til å gå inn i flyet!!! En litt større en kan trenges, av og til....

Dagen i dag går nok til ingenting, tror jeg... Vel, vi skal vel søke opp en salong på GPS'n for innkjøp av mer hårspray til hjemreisen. Kjøpte noe i Gilroy og angret jo stort på at jeg ikke hadde tatt med noen flasker!!!! Er den beste sprayen jeg noen gang har prøvd. smiley Så det blir vår oppgave i dag, + mat mat mat...

Snart frokost her, når Kjell har våknet!!! Og her er frokosten virkelig god... Ikke bare noe loff, syltetøy og kaffe..

HEI alle sammen!

de siste få dagerPosted by Gøril R. Idsal Sat, September 26, 2009 05:56:59

Enkelte av innleggene som har vært på sidene, er kopiert opp og lagt under kommentarer under de postene de har vært skrevet på. Ingenting er slettet... Tenkte det bare er litt koselig for dem som logger inn at de ser fra turen, enn at det dukker opp meldinger som er direkte til oss.

Nu går det mot slutten av vår tur i California...

Er kjempekoselig om dere som er inne på siden har logget dere på...For da ser vi at dere har vært her. Og det er jo litt koselig for oss også å se at de vi har invitert til siden virkelig har vært her. Det er noen av dere som har vært flinke å logge seg på! Kan tro det har gledet oss når vi har sett at du eller dere har vært inne å kikket. Da har en ikke skrevet denne reise-bloggen for ingenting. Vi ville jo dele turen med dere alle som vi har så kjær.

Postkort kommer ikke fra denne turen, for denne bloggen er en hilsen til dere alle fra oss to. Mener den kanskje vil gi litt mer enn et kort med et bilde på og noen får standard-ord om at vi har det bra, varmt og bla bla bla.... Enig?!

Venter ikke at dere skriver noe på siden for det er nok at dere logger inn. Vi ser det med en gang når det har vært besøk på siden....Men noen ord, sier vi ikke nei takk til heller. smiley Det er bare en liten ting, som kan bety så utrolig mye for oss som er langt hjemmefra.

Vi snakkes eller ses snart!

Glad i dere alle sammen!

Gøril og Kjell

Gilroy

de siste få dagerPosted by Gøril R. Idsal Fri, September 25, 2009 07:05:47

God morgen, god dag!

Var da også en åpning sant?! Får håpe den er og blir god...

Vel, som overskriften sier, så har vi forflyttet oss til Gilroy. "Liten" by med litt liv i ... Tatt inn på ny Comfort Inn... Foreløpig ser det bra ut.

På turen hit, så vi en ny stor skobutikk... Og vi dit! Der fant vi oss noen gode sko. Kjell to par og jeg ett par som kanskje kan være god til arbeidssko også...smiley

Vært rundt 35 gr i dag også. Passe med trafikk på veiene.

Vet ikke hvor lenge vi hadde kjørt, da vi stoppet i Casa de fruita... Bitteliten plass, med litt butikker og kafeer på. Til og med litt aktiviteter for unger der. Fant oss noe å spise til middag. Så da gikk det jo litt tid. Til dessert fant vi ostekake, for Kjell har hatt så lyst på det. Men må si,Laila sin som ho bakte til bryllupet var tusen ganger bedre enn denne. Så det ble bare en liten smakebit før kaka gikk i søpla...Ble en liten handletur også, i en av butikkene der...

Da vi kjørte videre knapt 5 km, kom vi til den røyken midt på veien. smileyFørst lurte vi på om det var en bil som brant. Men da vi nærmet oss, så vi at det brant i veikanten og inn mot et jorde. Der var en del kyr også. Alt inngjerdet. Og for en røyk. Da vi skulle passere, tok nesten flammene siden på bilen. Ekkelt... Kjørte videre til Gilroy som var få km unna... Da møtte vi brannbiler med fulle sirener. En hadde vi møtt litt før vi kom til Gilroy. Brannen hadde nok spredt seg fort, så tørt som det er overalt her. En tør så vidt tenne lighteren ute...

Fant oss overnatting som sagt da vi kom frem til Gilroy. Da var det rett på ryggen i senga. Den hodepina... Sukk... Sovnet litt, mens Kjell satt på pc'n. Da jeg våknet, var det litt bedre. Så kom da Kjell også å la seg, derrmed ble det enda en lur... Våknet rundt 19.00 og da måtte en bare finne frem noe paracet å knaske på.

Tok oss en tur ut med bilen. Måtte jo finne desserten vi ikke fikk etter middagen. Fant en kafe/bar. Fikk oss hver sin kopp kaffe og det kakestykke. Dessert/kveldsmat! Wow...Godt var det i allefall... Oj, her skal jeg love at det er butikker. Også de butikkene da! Blir spennende å se litt, kanskje i morgen... Har jo knapt sett en butikk på hele turen.. Begynte nesten å lure på om amerikanerne kun handlet på nett!!!!

Så da sitter vi igjen på rommet. Ute er det kjøligere siden vi er nærmere kysten. Det merkes!!! Ikke noen lun og god varm sommerkveld her... Temeraturen er nok sunket kraftig siden i går kveld.. Sånn sett er vi på feil side av fjellene... Men, vi må vel forberede oss litt på temperaturen som venter oss hjemme...smiley

Merced

Central Valley, mot nordPosted by Gøril R. Idsal Thu, September 24, 2009 03:29:09

Da har vi forflyttet oss til Merced. Nydelig vær fortsatt. Blir en overgang å komme hjem om 6 dager. kan jo ikke annet enn å nyte det fine været som er når en ikke sitter i bilen. Det blir ikke så mange timene pr dag, men kanskje nok til at en ikke kommer vinterblek hjem igjen. Prøver å sende noe varme hjem, men det hjelper vel ikke!smiley

Blir mye kjøring og jeg aner ikke hvor vi havner i morgen. Vi er jo ikke så langt fra San Francisco. Knappe 2 timer unna. Så det er fort gjort å komme seg til flyplassen...

Idag har jeg tatt noen få bilder. Ikke så mye annet en vei og åkrer! Har mange nok av de bildene... Vel, fikk knipset politiet i aksjon... Veldig spennende, sant?smiley

Og så var det toget da!Se den lengden. Nettopp kjørte et forbi og jeg tok tiden, ca 8 minutter før det var passert. En hørte det dro fort forbi. Reagerte sent her, vi har kjørt forbi ca.3/4...

Her i Merced var vi innom et kjøpesenter i dag... Ok, senter... Fant meg 2 Levis-bukser!Artig, for de var passe lange også. Nok av korte bukser der, hehehe...På senteret hadde de en kinarestaurant hvor en betalte en sum og spiste så mye en ville. Der tok vi middagen! Enkelt og greit! God mat var det også! Og en ble ikke overstadig mett...

Etter vi fant overnatting, har vi vært en tur i sola, plasket i bassenget og boblebadet. Deilig... Et snev av nytelse i boblebadet...

Ikke annet spennende for i dag... Skal se om det ble noen bilder i dag å slenge inn på siden!

Klem så lenge

Redwood, så mot Exeter

Central Valley, mot nordPosted by Gøril R. Idsal Wed, September 23, 2009 09:16:20

22.09.09

Da våkner vi til en ny flott dag. Frokosten er fordøyd og vi fortsetter turen mot nord.

Nu har vi bestemt oss for å finne de "små" trærne som kalles "Redwood" - Sequoia... Var en veldig interessant vei vi igjen havnet på...

Kjell ble så glad da han nesten fikk kjøre karusell igjen! Ja, for veien var jammen ikke langt unna karusell eller berg og dalbane om en vil kalle det det.. Gikk opp i høyden med svinger som nesten var 360 gr. GPS'n var spinnvinn og ba oss rekalkulere ruta! Hm, vi var jo på rett vei hele tiden. Det viser jo hvor krappe svinger det var....

Vel, oppe på toppen, gikk det litt ned over igjen, så så vi skiltet med de små buskene på. Aha, her var det bare å følge med nu, så vi ikke gikk glipp av dem... Fant ny skilting til en camping, hvor det gikk tursti i skogen til "buskene". Ble en stopp der og på med gode sko. Så vandret vi et lite stykke inn i skogen...

Kjell står her ved siden av en skikkelig voksen rot!

Da vi hadde sett vårt, satte vi oss i bilen igjen og kjørte videre. Plutselig etter en sving, var det stopp!!!!! Der kom jammen med en ekte cowboy med sikkert 200-250 kyr, midt i veien! Når endelig de fleste av kyrne var passert, kom enda 5 cowboyer til... WOW, rene westernfilmen jo... Vi ble stående der i sikkert 10 minutter før vi kom oss videre. Gjorde ikke så mye det, siden vi fikk et glimt av cowboys og cowgirls.

I Ponderosa spiste vi lunch... Ble en kort pause med resultat; to stappmette turister!

Kjell sjekker ut lastebilen!!!! Kan det være en barndomsdrøm? Han brukte sin tid med denne kjøredoningen... Hehehe, den har nok hatt sine levedager!

Her kløyver de ved til vinteren! Sjekk de kubbene da!!!!!

Videre derfra, begynte veien bra i 2 minutter!!!!!! Så var det karusell/berg og dalbane igjen...Det ble en del svinger når en er på 8000 fot og skal ned til 2000... Hjelpe meg! Klarte jo det stykke at jeg ble BILSYK! Hadde tatt en migrenetablett også, på toppen av fjellet. Den begynte å virke halvveis nede i fjellet. Så det ble en trivelig tur det der da... Varmt som fy og karusell på det hele! Da vi endelig kom ned til Springville, ble det stopp! Pause med kaldlufta i bilen på full guffe... Formen var eledig, men den kom seg etter en stund. Kjell skulle være kjekk og spurte om vi skulle ha oss en IS! NEI!!!!!!!!!!!!! Det var det siste i verden som fristet i den kvalme magen akkurat da... Selv var han helt tussete etter å ha kjørt! Gikk litt i surr i hele han,tror jeg...

Kom oss på hjulene igjen! Satte kursen mot Exeter!

Her fant vi igjen en ok overnatting. Deilig å slippe å sitte mer i bil. Vel installert på rommet , var det igjen på med badetøy og besøke bassenget... Etter 1,5 time ved bassenget, gjorde det seg med en dusj! Så på med "finkjolen" og ut til middag! Mat, ,mat,mat!!!! Vi gjør annet enn å ete her! tror jeg da... Vel, hadde en koselig middag og dro deretter tilbake til hotellet... Og her sitter vi nu. Prøver å få bloggen ajour! Puh, litt av et arbeid det der da... Nettet er heldigvis ok her, så det går ganske greit!

Snart er det kvelden her... Må jo bare finne frem noen bilder først...

Klem

Kernville venter på oss...

Central Valley, mot nordPosted by Gøril R. Idsal Wed, September 23, 2009 08:23:30

Ny dag og nye mil, venter oss... Vel, det ble ikke så lange kjøreturen.. Fra eviglange sletter ble det brått en forandring... Her gikk det svingete oppover. Da vi endelig nådde toppen på over 6100 m over havet, var det jammen meg rett ned på den andre siden...

Etter hundrevis av svinger og nedoverbakke hele tiden, lå plutselig Lake Isabella foran oss. Nydelig utsikt fra høyden var det...

Da vi kom til første lille by/sted, stoppet vi og fikk oss noe drikke... Var jo godt å strekke litt på beina og få litt luft. Jeg hadde forresten antydning til migrene også... Dermed bestemte vi oss for at hvis vi fant en koselig plass,så tok vi kvelden..

Vel, vi satte oss i bilen og rullet videre nordover. I enden av innsjøen, ble det en liten stigning igjen... Noen km unna, var vi plutselig i Kernville...

Koselig liten by med litt western-preg over seg...

Fant ett hotell hvor vi stoppet. Fikk oss rom for natten.

Da tidlig kveld kom, dro vi ut for å få oss noe middag. Fant ett sted, Cheryl's diner. Fikk oss en god middag og enda bedre dessert. Restauranten hadde massevis av hjemmelagede kaker... Nam nam...

Ble banankake på Kjell

og kokoskake på meg... Begge gjefset vi i oss nesten hele det svære stykke. Kjempegod og utrolig nok ikke for søt...

Etter mat og drikke, vandret vi tilbake til hotellet. Litt på internet var vi og eller fikk vi bare tømt kamera for bilder, igjen! Da fant jeg ut at nu var det kvelden og lurte meg i seng med en migrenetablett innabords. Klokka var ikke mer enn 22.30, sånn ca. Så det ble tidlig kveld... Sovnet som en stein.. Og mer vet jeg ikke, for jeg var i drømmeland!

På vei til Lost Hill

Central Valley, mot nordPosted by Gøril R. Idsal Wed, September 23, 2009 07:29:56

20.09.09

Våknet forholdsvis tidlig igjen... Fikk pakket sammen og satt tingene i bilen før vi gikk til "Denny's" for å få oss frokost. Etter en god og lang frokost startet vi turen mot Kernville...

Da vi svingte inn i landet, steg omsider temperaturen igjen. I San Simeon var det som en kald norsk høstdag. Slett ikke noe koselig når vi har hatt 30-35 gr hele tiden. Så det var godt å finne litt varme igjen. I farta suste vi forbi minnesmerke til James Dean. Og den nådde jeg jo ikke ta bilde av. Var en del trafikk der, så det var ikke bare å stoppe i full fart... Vel, vel, ikke noe å gjøre med det... Dette var litt utenfor Cholame. Men jeg fant da bildet på nett, så det får være en trøst...

Etter en stund på litt svingete veier, fikk en jammen oppleve den strakeste veien noensinne.. Rett vei og åkrer på begge sider, ikke mindre enn 4,9 mil!!!!Det ble dyrket roser,druer,appelsiner,granatepler og mye mer. Og åkrene var ikke bare lange, de var brede også. Så langt øye kunne se nesten...

Hadde oss en stopp og da var temperaturen på ikke mindre enn 107 fahrenheit.. I grader;41,7 celsiussmiley!!!!!!!!!Og gjett vi fikk sjokk da vi stoppet og åpnet døra! Varmen var som i en badstu!

Trengte jo ikke lighter til røyken! Var jo bare å putte røyken i munnen og ta et trekk! Og det samme gjaldt været var dagen etter da vi fortsatte. Så her har vi ikke frøset!!! Det er mildt sagt.... Og det som er enda frekkere, syns det var riktig så behagelig! Verre med Kjell, som ville omkomme av varmen... Hehehehe, det er vel heller alderen som spiller ett puss der!!!!smiley Var helt pussig å stoppe og gå ut. Det luktet nesten svidd av bakken! Det er i en sådan stund, vi begge var glad for at det var bil med aircondition vi hadde og ikke motorsykkel!!!! Tenke seg til det da, langt ute i ødemarka som vi var gjorde vi ett stunt! Den varmen og knappe 2 dl.vann med. hadde gjort seg om vi hadde fått stopp!!!!smiley Men det gikk heldigvis greitt! Kom oss igjennom ødemark/ørken og nu har vi minst 3 liter vann med oss...Bare sånn for sikkerhets skyld!!! Bedre sent enn aldri!!!!!!

Vi stoppet ganske tidlig på ettermiddagen i Lost Hill. Var litt greit å få hevet av seg klær og få på badetøy. Dermed fikk bassenget et besøk av oss to. Til tross for at det lå ved veien, var det ingen som oppdaget oss så vi ble skyldig i noen bilulykker... To bleikfeite norske kropper som ligger å breier seg ut på en solseng er jo ikke akkurat en vakkert syn! smiley

Vel, får slenge inn noen bilder her så får de tale mer for seg selv.