California

USA September 2009

Dette er vår Amerika-blog...

Som våre forfedre en gang gjorde, gjør vi... Vi reiser til Amerika og tar dere alle sammen med i tankene og deler gjerne våre opplevelser med dere her på denne siden. Mange bilder vil dukke opp sammen med enda flere artige kommentarer. Så velkommen skal dere være til å følge oss på denne reisen...

Prøv å nyte den som vi vil gjøre...

Klem fra oss to

Ruller sørover...

På tur langs Hwy 1Posted by Gøril R. Idsal Sun, September 20, 2009 05:33:06

Tidlig oppe igjen... Måtte vente 1 time til det var frokost. Da vi kom i spisesalen, var bordene dekket og det var bare å sette seg for å bli servert. Var jo så koselig... Først fikk vi nesten en liten forrett; ananasbåt og en svær jordbær. Så fikk vi egge-terte, noe salsalignende saus og creme fresh. En fersk muffins ble også servert. Vel, godt var det, men bare litt lite og ikke helt hva vi hadde ventet oss. Så veldig flott ut og smakte jo, det er ikke det...

Etter frokosten sjekket vi ut og dro til AKVARIUM. Spennende... Masse sjeldne fisker, hai, sjøløver og gud vet hva, å se.

Vi surret rundt å kikket i 1,5 time før vi satte oss i bilen og kjørte mot sør. Da tok vi "17 miles drive". Wow, på den veien var det ikke hus, men palass som lå. Maken til hus. Digre golfbaner og skilt som advarte folk å gå på privat eiendom. Satt bare å gapet! Fikk jo fullstendig hakeslepp!

En nysgjerrig liten fyr møtte oss da vi stoppet ved den "ensomme sypres"...

Tok av "17 miles drive" da vi kom til Carmel. Der stoppet vi og tok oss lunch. Sandwich, kaffe, cola og hvitvin. Butikkene unngikk vi... Der var nok priser som lå en del over hva vår lommebok kunne tåle.smiley Det ser man på butikkene! En trenger ikke nærme seg døra engang for å finne ut av det der...

Etter Carmel-besøket, kjørte vi Highway 1... Veien krøller seg frem langs kystene oppe i fjellsider.

Utrolig flott tur, men til tider altfor langt ned og bratt som fy. Vel, vi kom oss gjennom den turen også.. Var jo nesten så en ble bilsyk av alle de svingene. Lettere å forklare hvordan veien var; ta en titt i spaghetti-gryta neste gang det er til middag. Sjekk den som svinger/krøller seg mest! Da vet en hvordan veien vi kjørte på var... Enklere kan det vel knapt forklares...

Turen tok sin tid, for vi hadde mange stopp på turen. Måtte jo ut å ta noen bilder her og der. Men i dag var det surt, så det ble sjelden lange stans utendørs... Faktisk første dagen det har vært "kaldt" og surt... Til og med hatt på langbukse og strikkajakka i dag! Slå den! Rene norske høstværet i dag her... Håper det blir mye bedre i morgen. Da skal vi opp til HEARST CASTLE... Gleder meg til den...

Vi har nu tatt inn på ett hotell ikke langt fra H.Castle... Flere hoteller og moteller her. Mye folk, så vi hadde flaks som fikk overnatting her..

Ny dag og nye muligheter.

På tur langs Hwy 1Posted by Gøril R. Idsal Fri, September 18, 2009 16:24:27

Så er det en ny dag... Nu er det stille her, men i går da en skulle sove var det noe annet. Folk i andre rom som skravla fælt og var så høylydte. jaja, også her inne var det noen "rare" lyder siden Kjell sovnet lenge før jeg kom halvveis med forrige innlegg. Dermed tok det jammen sin tid før jeg seg inn i drømmeland. Og nu er jeg allerede oppe, klokka er bare 07.00 her. Er ikke lange søvnen jeg får, men det er jo litt. Får nu håpe jeg ikke kommer hjem og trenger 1 uke eller 2 på å komme seg etter turen... smiley

Her har jeg kaffen ferdig. Er litt greit når det er en liten kaffetrakter på rommet... Og "kaffekjerring"som en er, har en samlet opp kaffeposer de dagene en har bodd her... Så en har noe på lagersmiley

Skal da bli spennende å se hvor ferden går i dag... Kan tenke meg vi kanskje kjører sørover, altså mot Los Angeles. Vi har snakka litt om Monterey... Skal vist være veldig fint der. Blir spennende å se hvor en havner... Fra i dag av, har vi nemlig ingen planer og ingen reserverte rom. Eneste vi har er bil med air-condition og en GPS. Men det fungerer vel det ogsåsmiley

I dag blir det vel tatt litt flere bilder også enn det ble i går. Rørte knapt kamera i går.. Men det er vel sånt som skjer!

Nu skal jeg nyte kaffekoppen min, selv om det kjennes ut som jeg bomma med vannmendgen og den ble litt tynn. Det kommer mer senere i dag fra oss... Finner nok en ny overnatting med internetforbindelse.

Etter en god frokost og en røyk på utsiden av restauranten, kunne vi begynne på kjøreturen mot sør.

Sakte men sikkert rullet vi mot sør... Da vi kom til Santa Cruz, tok vi oss en stans på stranden. Var noen sjeler der, men plass til mange, mange fler!

På turen fra Santa Cruz tror jeg vi må ha kjørt forbi de største åkrene jeg noen ganger i mitt liv har sett... Må si jeg misunte ikke dem som holdt på å høste inn. Nesten 30 gr og knallsol ute!

Etter å passert store åkrer, kom vi til en liten plass hvor de solgte grønnsaker og frukt. Var også en liten kafe der, så dermed fant vi ut at vi skulle ta en pause fra bilen og se om det var noe som fristet der. Ble jo litt handel da. Små bananer, tørkede bananer, pistasjenøtter, mini gulrøtter og vann. Måtte jo ta en del bilder der også. Var jo så mye rar frukt som en aldri hadde sett eller hørt om..

Artig å se all denne fremmede frukten.. Var ikke så lenge etter at vi hadde hatt frokost, men tror du jammen ikke en gikk der med vann i munnen igjen.. Jaja, sånt som skjer. Så de stakkars mini-gulrøttene jeg kjøpte fikk jammen føtter å gå på da vi kom i bilen. Knasket ivei for de var svingode. Nesten søte av alle ting, nam nam... Og gjett hva? Fant til og med"kaptein Sorte Bill" der også... Flott kar, forresten...

Vel etter denne stoppen var vi ikke langt fra Monterey. Og her har vi stoppet for dagen. Fant oss ett koselig lite hotell. Var så spesielt at vi måtte bare bli en natt, selv om prisen var litt "stiv". Mye de har å by på innen for romprisen da. Gratis internet her også, frukt, kaffe og te, kaker til kaffen, vin (2 timer) i kveld. Egen tv-stue, spill og bøker en kan lese om en vil... Flott hage med masse sol, lite museum nesten, med biler fra han som bygde dette lille slottet.. Den fine utsikten mot havet.Og det er ganske sentralt.

Så var det rommet vårt da... Så full av detaljer og lekker at..... Åh... Men det gjelder egentlig hele "hotellet"her... Vent å se... Tror jeg kan trives veeeeeldig godt her i natt...

Lite koselig bad... Og gjett hva, badekaret er på soverrommet om det ikke vises på noen av de andre bildene..

Måtte jo ta meg en tur rundt i "huset" her med kamera og ut i hagen en tur. En oppdager så mye nytt her hele tiden... Skikkelig spennende plass...